JuhaniLunden

Facebookissa on pakko olla

  • Facebookin kuulumaton on toisen luokan jäsen
    Facebookin kuulumaton on toisen luokan jäsen

Suomessa pitäisi säätää laki, että jokaisen kansalaisen on syytä olla Facebookissa. Muuten rapsahtaa sakko. Kuulostaa uskomattomalta, mutta sellaiseksi tilanne on melkein mennyt.

Lakitekstin pitäisi oikeastaan kuulua niin, että kansalaisuuden ehtona on Internet yhteys, sähköposti ja Facebook. Ilman niitä jäät yhteiskunnan ulkopuolelle. Tämä on jo toteutunut monen yhdistyksen osalta. Suomen Mehiläishoitajain Liitto lakkautti keskustelupalstan ja se siirrettiin Facebookiin. Pirkka-Hämeen mehiläishoitajilla on nettisivu, mutta suurin osa materiaalista jaetaan Facebookissa ja jos et ole Facebookissa, kuvien katselu on hyvin hankalaa edessä olevan ”Kirjaudu sisään” huomautuksen takaa. Sama juttu monessa muussa yhdistyksessä: olet kakkosluokan jäsen, jos et ole Facebookissa.

Verohallinto on jo vuosia kehottanut verovelvollisia sähköiseen ilmoittamiseen. Se on kuulemma helppoa ja turvallista. Kun huomauttelu sähköisen ilmoittamisen helppoudesta ei tepsinyt tarpeeksi, verottaja otti käyttöön järeämmät keinot. Arvonlisäverolomaketta ei enää lähetetty verovelvolliselle ollenkaan. Se on vain sähköisenä netissä. Tähän kevääseen asti maatalousyrittäjä on saanut verottajalta palautuskuoren paperisena palautettavaa verolomaketta varten. Mutta se loppui nyt. Aivan kuin joku sanoisi ”Mitens nyt suu pannaan, ääliö!” Verolomakkeen palauttamista paperisena vaikeutettiin vielä niin, että lomakkeen pitää olla perillä verotoimistossa määräpäivänä. Aiemmin riitti, kun siinä oli tuon määräpäivän postileima. Tätä muutosta voisi melkein pitää kansalaisten eriarvoistamisena, koska postin kulusta ei voi olla varma. Paperisena palautettava lomake on pistettävä postiin monta päivää ennen sähköisen palautuksen eräpäivää.

Moni meistä tuskailee nettiin menneen asioidenhoidon kanssa. Pankkiasioiden, vakuutusasioiden ja monen muun yksityistä sektoria koskevan asian hoidon siirtyminen Internettiin johtuu kilpailun kiristymisestä ja on täysin ymmärrettävää. Kuluttaja voi, ainakin vielä, äänestää jaloillaan ja ostaa palvelut siltä, joka tarjoaa monen kaipaamaa asiakaspalvelua ihmiseltä ihmiselle. Mutta jos ihmisellä ei ole Internettiä ja on näin pakotettu maksamaan laskunsa pankin kassalla, lisäkustannus voi olla yli 5€ laskua kohti. Maksupalveluun lähettämällä selviää halvemmalla, muutamalla eurolla per lasku. Moni huonokuuloinen tuskailee puhelinpalvelun huonon äänenlaadun kanssa.

Kansalaisuuteen liittyy yhä vahvemmin pakko olla verkossa. Verottajan toiminta herättää kysymään, pitäisikö asiasta säätää laki?

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän JuhaniLunden kuva
Juhani Lundén

Kiitos kaikille kommenteista!

"Pyydä joku hoitamaan asiat puolestasi" on hyvä neuvo ja se toimii useinmiten, jos ja kun huonokuuloinen äitini on vieressä ja pystyy vakuuttamaan langan toisessa päässä olijan että hän on valtuuttanut minut.

Toimituksen poiminnat